بازدید جناب کفعمی ریاست سازمان بسیج دانشجویی از حوزه بسیج علوم پزشکی شیراز

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

أَسْلَمْتُمُ الضُعَفاءَ فی أَیْدِیهِمْ، فَمِنْ بَیْنِ مُستَعْبِدٍ مَقْهُورٍ، وَ بَیْنِ مُسْتَضْعَفٍ عَلى مَعیشَتِه مَغْلُوبٍ

شما نخبگان، ضعیفان را تسلیم ظالمین کردید پس گروهی از مردم برده اینها و ناتوان شده‌اند و عده‌ای هم مستضعف و در برابر تأمین زندگی شکست‌خورده‌اند.

 فرازی از خطبه امام حسین (ع) در منا

 

شفافیت عملکرد مالی سازمان: وقتی می‌گوییم شفافیت یک وظیفه است و آن را از نهادهای مختلف مطالبه می‌کنیم، باید خودمان هم به این وظیفه عمل کنیم؛ از سمت دیگر اگر شفافیت را از خودمان شروع کنیم در مطالبه‌گری از نهادهای مختلف دست پرتری خواهیم داشت و اثرگذاری حرفمان بیشتر می‌شود؛ ما در حوزه علوم پزشکی شیراز هزینه کرد بسیج از بودجه خود و بودجه معاونت فرهنگی دانشگاه را جمع‌آوری کردیم و ان‌شاءالله این هزینه کرد را در بازه‌های ۳ماهه و یا ۶ماهه انتشار عمومی خواهیم کرد؛ پیشنهاد می‌شود سازمان نیز عملکرد مالی خود را برای مردم و دانشجویان شفاف اعلام کند و همچنین سایر حوزه‌های بسیج را تشویق کند که هزینه کرد دانشگاه برای خود را در اختیار عموم قرار دهند.

کارآمد کردن هسته بین‌الملل: باتوجه‌به تجربه به‌دست‌آمده در سالیان گذشته از فعالیت‌های هسته بین‌الملل حوزه علوم پزشکی شیراز می‌توان گفت بهترین رویکرد در فعالیت‌های بین‌الملل، درگیرکردن خود دانشجویان خارجی است. متأسفانه هنوز هسته مرکزی بین‌الملل مخاطب اصلی خود را نشناخته و بالطبع خروجی مناسب را نیز نداشته است و علی‌رغم تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر فعالیت‌های بین‌المللی و ارتباط با دانشگاه‌ها و دانشجویان خارجی، نتوانسته است الگوی موفقی در حیطه کنشگری در عرصه بین‌الملل معرفی کند. در حال حاضر گویا هسته مرکزی فعالیت خود را در یک سری طوفان توییتری خلاصه کرده است که صرفاً در کانال‌های هسته‌های بین‌الملل نواحی مختلف تبلیغ می‌شود و در میدان و در واقعیت راه به جایی نمی‌برد؛ کانال‌هایی که یک‌شبه ساخته شدند و آمار تعداد اعضا و میزان بازدیدشان اصلاً شایسته نام بسیج نیست؛ هر چه زودتر باید جلوی این رویکرد اشتباه گرفته شود؛ این رویکرد که در سال‌های گذشته نتیجه نداده است، در آینده هم نتیجه‌ای نخواهد داد.

ما در حوزه بسیج دانشجویی علوم پزشکی شیراز پایگاه بسیج دانشجویان بین‌الملل را تأسیس کردیم که مدیریت آن با خود دانشجویان خارجی است و خود دانشجویان خارجی در کارهای مختلف از مرحله ایده‌پردازی تا اجرا و تبلیغ کارها فعالیت اصلی را انجام می‌دهند که این روش نسبت به روش‌های قبلی کارآمدی بیشتری نشان داده است؛ آماده‌ایم تجربه خود در این زمینه‌ها را در اختیار سازمان قرار دهیم.

در این روش موضوعی که تا حدی می‌تواند مشکل‌زا باشد توجیه نبودن دانشجویان خارجی نسبت به فعالیت تشکیلاتی است؛ در نظر داریم پاییز ۱۴۰۱ دوره تشکیلاتی مناسب دانشجویان خارجی برگزار کنیم که نیاز به حمایت‌های معنوی و مالی سازمان دارد.

ضعف شدید فعالیت‌های رسانه‌ای بسیج: در فعالیت‌های رسانه‌ای – چه در اطلاع‌رسانی کارها و چه در تولید محتوا – صد هیچ عقبیم؛ در اطلاع‌رسانی به‌جای اینکه مخاطب خود را مردم و دانشجویان قرار دهیم، مخاطب اصلی خود را مسئولین قرار داده‌ایم؛ باید دقت کرد وقتی مسئولین مخاطب شدند آفتی که به‌شدت تهدیدکننده می‌شود، آفت گزارش سازی است که متأسفانه امروز این آفت گریبان‌گیر بسیج دانشجویی شده است. در تولید محتوا هم سازمان و نواحی باید نقش تسهیل‌کننده داشته باشند و علاوه بر برگزاری دوره‌های توانمندسازی تخصصی، امکانات و ابزارآلات تخصصی را نیز در اختیار دانشجویان قرار بدهند تا کار توسط حوزه‌ها به‌خوبی انجام شود، اما متأسفانه برای تولید محتوا، ناحیه بسیج دانشجویی حتی از تأمین سه‌پایه برای فعالیت‌های ما نیز عاجز بودند. ما در حوزه خود در حال ایجاد یک اتاق رسانه قوی با تجهیزات تخصصی کار رسانه‌ای هستیم؛ در حال حاضر مقداری از تجهیزات را تهیه کرده‌ایم اما نیازمند به کمک‌های مالی برای تأمین همه تجهیزات موردنیاز هستیم که امیدواریم سازمان همکاری لازم را انجام دهد.

خروج از رویکردهای تکراری در معاونت رشد و کادرسازی: در نظر داریم به‌جای اتکا به دوره‌های تشکیلاتی سالانه که در انتهای آن دانشجو رها می‌شود و از آن خروجی حداقلی می‌توان برداشت کرد، سیر تربیتی مستمر و مداوم و اختصاصی برای کادر بسیج حوزه خود پی‌ریزی و اجرا کنیم که الحمدلله علی‌رغم عدم همکاری ناحیه، تا کنون مقداری از کار جلو رفته است و در تلاشیم با کمک هیئتی متشکل از ادوار و طلاب خوش‌فکر، این برنامه را عملی کنیم؛ مطمئناً کمک‌های معنوی سازمان در معرفی اساتید مربوطه تأثیرگذار خواهد بود، امیدواریم که در این زمینه نیز همکاری لازم انجام بشود.

گزارش عملکرد ناحیه و سازمان بسیج دانشجویی: متأسفانه نظام رتبه بندی ناحیه های بسیج دانشجویی به گونه ایست که افراد را به سمت افزایش کمیت به جای کیفیت سوق می دهد. مطمئنا این رویه خواست خود سازمان نیست و شاید حتی بتوان گفت افراد در ناحیه ها هم علاقه ای به گزارش سازی ندارند؛ اما ساختار رتبه بندی کمی، خواه ناخواه افراد را به این سمت می برد. مثلا در سالیان گذشته ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس در بخش های مختلف رتبه های خوبی کسب کرده است؛ اما در میدان و به طور واقعی کار خاصی انجام نشده است. بهتر است هر ناحیه و معاونت های سازمان در بخش های مختلف هدفگذاری کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود را مشخص کند و در پایان بازه مشخص شده، موفقیت آن بخش در رسیدن به آن اهداف و میزان تاثیرگذاری در کف جامعه سنجیده شود؛ نه فقط تعداد کارها.

هسته های تولید فکر و تولید علم: اگر قرار است دولت اسلامی ساخته شود؛ باید ابتدا نظامات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، سلامت، آموزش‌وپرورش و … در شأن دولت اسلامی ساخته شود؛ برای ساخت این نظامات باید کار تخصصی در هر رشته صورت بگیرد و به ایده‌پردازی و تولید فکر و تولید علم رسید؛ از همین رو سازمان بسیج دانشجویی با هدایت و حمایت از ستادهای راهبردی تخصصی هر رشته، می‌تواند زمینه‌ساز این حرکت عظیم تمدنی باشد. باید توجه سازمان به مسائل کلان باشد به‌جای توجه به مسائل جزئی و موردی … سایر تشکل‌ها هم می‌توانند به کارهای جزئی و موردی بپردازند اما امروز بخشِ رویِ زمین‌مانده که هیچ‌کس بار آن را برنمی‌دارد، مباحث فکری و تولید علم در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف است؛ طبق بیانات امام و رهبری ظرفیت بسیج دانشجویی ایجاد حکومت جهانی اسلام و تمدن اسلامی است، بسیج که دل در گرو انقلاب دارد باید به این حوزه ورود کند، از فعالیت‌های این‌چنینی حمایت کند، خود سازمان یک هیئت اندیشه‌ورز تشکیل بدهد و مبانی و روش‌های تولید فکر و تولید علمِ اختصاصی هر رشته را مشخص کند و کم‌کم این موارد را وارد سرفصل‌های درسی دانشگاه کند

اسلامی‌سازی علوم: موضوع مهم‌تر اسلامی‌سازی علوم است، اما وقتی هنوز دانشگاه محل تولید علم و دانش نشده است و مقالات و پایان‌نامه‌ها ارتباطی با نیاز جامعه ندارند، اول باید دانشگاه را واقعاً دانشگاه کرد و دانشگاه را متناسب با نیازهای کشور و جامعه کرد، بعد باید برنامه‌ریزی کرد که دانشگاه ان‌شاءالله اسلامی هم بشود.

تربیت کنشگر سیاسی: بسیجی یک فرهنگ است و اگر بخواهیم این فرهنگ را در یک جمله تعریف کنیم، باید بگوییم پیشرو بودن در همه عرصه های زندگی؛ و مبرهن است که یکی از این عرصه ها، کسب قدرت تحلیل و تقویت مبانی فکری و اعتقادی علی الخصوص در دوران دانشجویی است.

باتوجه‌به این ایام نیاز است بیان کنیم که یکی از بزرگ‌ترین مصادیق ظلم به حق و عدم توانایی تشخیص حق از باطل در تاریخ که واقعه کربلا است، به این خاطر اتفاق افتاد که مردم آن زمان قدرت تحلیل مسائل روز جامعه خود را نداشتند و از آنجا که هدف نهایی همه کارهای تشکیلاتی، ان‌شاءالله تحقق تمدن تراز انقلاب اسلامی -که عالی ترین نوع زمینه سازی برای ظهور است- می باشد؛ لزوم توجه ویژه به بحث تقویت مبانی فکری و اعتقادی و کار کردن بر روی توانایی تحلیل دانشجویان از جمله رسالت های بسیج دانشجویی است. حتی رهبری در جایی بیان می‌کنند که اگرچه تحلیل برخلاف واقع باشد اما دانشجو باید برای هر پدیده، به طور ویژه مسائل سیاسی، تحلیلی ارائه بدهد. انتظاری که از بسیج دانشجویی داریم برنامه ریزی برای پرورش نیروهای کنشگر با منطق قوی، سخن متین و عقلانیّت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی و به‌کارگیری اخلاق است و این رویکرد باید از طرف بسیج بر کل بدنه دانشجویی اثر بگذارد اما متاسفانه حتی اعضای شورای مرکزی نیز در این زمینه حرفی برای گفتن ندارند. ویژگی های مذکور هم برگرفته از شیوه آموزش نیروهای جهاد تبیین که بارها به شکل های مختلفی در مورد آن صحبت  شده می باشد. ضعف عملکرد بسیج دانشجویی در توانمندسازی بچه ها در زمینه های گفتمان سازی و تبیین و … از آنجایی ناشی میشود که هیچ آموزشی به صورت مدون و دقیق در این زمینه نیست و بچه ها به صورت گروه های دانشجویی پیگیر مسائل میشوند (گروه کتابخوانی مصباح با توجه برای برداشتن قدمی در جهت رفع همین کمبود توسط معاونت مطالبه گری و گفتمان سازی بسیج دانشگاه علوم پزشکی شیراز ایجاد شده است) و عملکرد صاحب نظران و مسئولین در این زمینه از حالت تشکل خارج شده و به صورت سازمانی انجام می‌پذیرد. مواردی همچون عدم وجود اتاق فکر برای تصمیم گیری در زمان انتخابات و جهت گیری های بدون بنیان و اساس“، “تدوین متن مربوطه به جلسه با امام جمعه از قبل و بدون مشورت دانشجو و صرفا انجام کارهای دستوری توسط دانشجو“، “عدم وجود تعادل بین امور فکری و اجرایی و محتوایی، تصمیم گیری های لحظه ای و بدون فکر شامل بیشتر بیانیه ها و عملکرد سابق شورای تبییناز جمله اموری است که به ضعف قوه فکری و محتوایی برمی‌گردد.

نظام سلامت: مدت‌هاست بسیج علوم پزشکی شیراز پیگیر برنامه‌ریزی و اجرای طرحی موفق در زمینه مطالبات و آموزش مباحث نظام سلامت می‌باشد؛ چرا که دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی باید برای اثرگذاری بر الفبای نظام سلامت حداقل تسلط ابتدایی را داشته باشند. در پیگیری مطالبات مربوطه به ‌نظام سلامت در سطح دانشکده، دانشگاه (جلساتی با معاونت‌های درمان، بهداشت و دارو)، مسائل شهری (جلساتی با شورای شهر) و استان (جلساتی با استاندار محترم جناب آقای دکتر ایمانیه) پرداخته است. اما موضوع موردبحث در این زمینه آن است که طبق صحبتی که با اساتید صاحب‌نظر در این حوزه داشتیم، تاکنون مدل موفقی در زمینه فعالیت‌های نظام سلامت چه در بحث مطالبه‌گری و چه در بحث آموزشی در کشور ارائه نشده است و ازآنجاکه نمی‌توان اهمیت این امر را هم نادیده گرفت باید خودمان برای تعریف مدل دست‌به‌کار شویم … لذا انتظار ما این است که ساختارهایی مانند ستاد راهبری که در این زمینه می‌توانند تأثیرگذار باشند احیا شوند و مجدداً به انجام رسالت در حیطه‌های نظام سلامت به‌طورجدی بپردازند و علاوه‌برآن، ازآنجاکه در نظر داریم دوره‌های آموزشی نظام سلامت را برای علاقه‌مندان قطب جنوب کشور برگزار کنیم، نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی مسئولین مربوطه هستیم.

امور جهادی: گروه جهادی شهید بیاضی زاده بسیج دانشجویی علوم پزشکی شیراز این توفیق را داشت که در ایام عید نوروز امسال با ۶۰ کادر دندان‌پزشک خود به بیش از ۲۵۰۰ نفر از مردم نیازمند خدمات بهداشتی و درمانی ارائه کند. ارزش خدمات ارائه شده با تعرفه دولتی و قیمت پایین در حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

تجهیزات این اردو از گروه‌های جهادی تهران گرفته شد که اگر تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی به طور دائمی در اختیار ما قرار بگیرد، می‌توانیم به‌صورت دائمی و هفتگی این خدمات را به مردم عزیز ارائه دهیم. البته سپاه پاسداران استان فارس هم امکانات پزشکی نسبتاً خوبی را در اختیار دارد امّا متأسفانه تجهیزات خود را به بسیج دانشجویی جهت برگزاری اردوهای جهادی نمی‌دهند که این موضوع جای پیگیری از طرف سازمان بسیج دانشجویی کشور و ناحیه بسیج دانشجویی استان را دارد …

ارتباط بین‌رشته‌ای: در مسائل دانش‌بنیان ارتباط حوزه‌های علوم پزشکی، مهندسی، فرهنگیان و … برای مسائل بین‌رشته‌ای جای کار بسیاری دارد و ما برای برقراری ارتباط و همکاری مشترک اقداماتی را شروع کرده‌ایم که با حمایت‌های معنوی و مالی سازمان، مطمئناً فعالیت‌های مثمرثمرتر و سودمندتری می‌توان انجام داد. در حیطه مطالبه‌گری نیز با وجود شروع حرکات روبه‌جلو در سازمان، همچنان بسیار عقبیم … آخرین مطالبه‌گری سراسری حوزه‌های بسیج دانشجویی کشور که به نتیجه‌ای ختم شده، کِی بوده است؟ خب ما ظرفیت بسیاری داریم که اگر با هم متحدانه آنها را دنبال کنیم قطعاً ان‌شاءالله کارهای بزرگی در سطح کلان برای مردم می‌توانیم انجام دهیم که نیاز است سازمان به‌صورت خیلی جدی‌تر این مسائل را دنبال کند.

اربعین حسینی: الحمدلله دانشگاه علوم پزشکی شیراز بزرگ‌ترین کاروان دانشگاهی (شامل کمپ‌های درمانی و کاروان‌های زیارتی)  کشور را در اربعین حسینی دارا می‌باشد. برگزاری این مراسم باشکوه قطعاً نیازمند توجه و اهتمام ویژه سازمان بسیج دانشجویی کشور می‌باشد. البته طرح‌های مردمی اجرا شده توسط بسیج دانشجویی علوم پزشکی شیراز مانند پویش نذر شفا (غرفه‌های جمع‌آوری دارو در سطح هیئات و موکب‌های شهر شیراز و استان فارس) _ طرح زیارت نیابتی و… که با استقبال خوب مردمی نیز همراه بود و فشار مالی زیادی را از دوش ما برداشت؛ قابل‌اجرا در سایر حوزه‌های بسیج دانشجویی کشور می‌باشد که آماده ارائه شیوه برگزاری آنها هستیم.

اسوه ماندگار: در زمینه فرهنگ سازی، ۱۲ سال است که نمایشگاه روایی تجسمی بزرگ اسوه ماندگار در ایام فاطمیه توسط دانشجویان بسیجی دانشگاه‌ علوم پزشکی شیراز برگزار می‌شود و  امسال ان شاءالله نمایش بزرگ خیابانی اسوه ماندگار توسط کادر قوی متخصص این حیطه در حال آماده سازی می باشد که خوشحال می‌شویم مسئولین محترم سازمان بسیج دانشجویی نیز در ایام فاطمیه برای بازدید این سوگواره حماسی تشریف بیاورند و سازمان اهتمام ویژه ای به تسهیل‌گری برگزاری این فعالیت های خلاقانه فرهنگی بزرگ مردمی داشته باشد.

 

 

 

 

وعده های داده شده توسط جناب کفعمی:

  • در زمینه تأمین تجهیزات رسانه‌ای و تجهیزات پزشکی (به‌خصوص دندان‌پزشکی) در هفته آینده ان‌شاءالله در سازمان تخمین بودجه را انجام می‌دهیم و مقدار تعیین شده و زمان واریز را اطلاع می‌دهیم.
  • در جهت ارتباط بیشتر سازمان با بچه‌های بسیج دانشجویی و داشتن لینک ارتباطی ما با آنها، لیست اسامی و شماره تماس مسئولین سازمان (جانشین، معاونت‌ها، مسئولین خواهران، هسته بین‌الملل) خدمتتان ارسال می‌شود.
  • در زمینه بین‌الملل و رشد و کادرسازی دانشگاه شما می‌تواند پیش‌گام شود؛ پیشنهادها و دوره‌های مدنظر خودتان را بنویسید و به ما ارائه بدهید، اساتید موردنظر خودتان را معرفی کنید و ان‌شاءالله پشتیبانی مالی و معنوی برای برگزاری دوره را انجام می‌دهیم و ان‌شاءالله درصورتی‌که طرح شما مفید و قابل تعمیم به سراسر کشور بود، می‌توانیم برای اجرای دوره به‌صورت کشوری نیز برنامه‌ریزی کنیم. در برگزاری دوره توانمندسازی دانشجویان خارجی نیز همکاری لازم را خواهیم داشت

مشاهده خبرها و اطلاعیه های بیشتر:

گروه جهادی شهید بیاضی زاده
گزارشات تصویری

گزارش تصویری اردوی «راهیان جهاد» گروه جهادی شهید بیاضی زاده

تاریخ اردو:۱۵ الی ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ محل برگزاری: استان خوزستان، شهرستان هویزه، دهستان سمیده مشروح خبر را از اینجا بخوانید! جهت اطلاع از برنامه

سوال یا درخواست دارید؟

واحد بسیج دانشگاه علوم پزشکی شیراز آماده پاسخگویی به سوالات شماست.