مصاحبه با دکتر راعی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص ۱۱۵۰۰ تن محموله ذرت فاسد وارد شده به استان فارس

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

-در خصوص ۱۱۵۰۰ تن محموله ذرت فاسد که وارد استان شد، چه اقداماتی انجام دادید؟
به صورت کلی سعی کردیم منفعل عمل نکنیم؛ این قضیه هم در حوزه غذا و هم دارو برای ما اهمیت داشت و از زمانی که متوجه شدیم چنین محموله ای وارد استان شده اقدامات لازم را انجام دادیم. با توجه به اصرارهایی مبنی بر استفاده ذرت ها برای دام یا تولید الکل، نمونه برداری هایی را انجام دادیم که با توجه به دستور العمل سازمان غذا و دارو کارخانه های تولید الکل طبی، اجازه استفاده از ماده اولیه نامنطبق را ندارند.
فعالیت معاونت غذا و دارو بعد از اینکه از استان هرمزگان محموله به سمت استان فارس حرکت می‌کند، آغاز می‌شود؛
که متاسفانه این انتقال هم بدون اطلاع قبلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز صورت می‌گیرد.
با توجه به نامه محرمانه به شماره نامه «۹/م/۱۶۹۰/۰۲» با امضای رئیس محترم دانشگاه در تاریخ «۱۴۰۲/۰۵/۱۴» صراحتاً به دادستان محترم استان فارس اعلام کردیم که این محموله بدون اطلاع دانشگاه وارد استان شده است و با توجه به گزارشاتی که از استان هرمزگان گرفتیم و نمونه برداری‌هایی که کارشناسان دانشگاه انجام دادند محموله را نا منطبق اعلام کردیم.
مدیر کل سازمان غذا و دارو هم طی نامه ای اعلام می‌کنند که تولید الکل از هر گونه نهاده های نامنطبق ممنوع می‌باشد. معاونت غذا و دارو هم طی نامه‌ای به دادستان محترم اعلام کرد که اولاً ورود محموله بدون اطلاع قبلی دانشگاه صورت گرفته و مورد تأیید دانشگاه نیست؛ و با توجه به نامنطبق بودن محموله و ابهامات موجود در مورد سلامت محموله، لطفاً دستورات لازم برای مرجوع نمودن محموله به استان مبدأ همراه با فرایند های قانونی اتخاذ کنند.
بعد از این نامه، دادستان محترم دعوت کردند تا در جلسه ای مورخ ۱۴۰۲/۷/۱۲ پیرامون موضوع شرکت کنیم. در این جلسه، دادستان محترم استان فارس، معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی فارس، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، معاون فنی و سرمایه گذاری امور دام کشور، مدیر کل پشتیبانی دام استان فارس، مدیر کل دامپزشکی استان فارس، مدیر کل پشتیبانی دام استان هرمزگان، رئیس اداره آزمایشگاه پشتیبانی امور دام کشور، رئیس قرنطینه و امنیت زیستی دامپزشکی استان فارس، مسئول امور حقوقی استان فارس، دستیار سازمان جهاد کشاورزی و معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز حضور داشتند که در جلسه در مورد موضوعات و ابعاد مختلف قضیه صحبت شد. همان‌جا هم موضع محکم خود را در دفاع از نامه و کارشناسی و نمونه برداری های انجام شده و نامنطبق بودن محموله اعلام کردیم و گفتیم که محموله اجازه مصرف را ندارد. دوستان در جلسه اصرار داشتند که نمونه برداری مجدداً انجام شود که باز مشخصاً اعلام کردیم که کارشناسان ما کار خودشان را به طور استاندارد انجام داده اند و این ذرت‌ها اولین محموله نیستند که وارد استان شده و محموله آخر هم نخواهند بود؛ هر چه زمان بیشتری می‌گذرد، محموله دچار آلودگی بیشتری خواهد شد.
مصوبه ای از جلسه بیرون آمد، که باتوجه به اینکه استان پذیرنده استان هرمزگان بوده است، کل پرونده و تصمیم گیری ها در مورد محموله به دادستانی استان هرمزگان ارجاع داده شود و تا پایان تصمیم گیری اجازه داده نشود تا در استان فارس بتوان از محموله استفاده کرد. به همین علت باتوجه به بند ۳ مصوبه و با وجود تقاضای سازمان غذا و دارو و دوستانی در جلسه جهت نمونه برداری مجدد، حتی اجازه نمونه برداری مجدد به همکاران ما ندادند و مقرر شد هر گونه تصمیم گیری یا نمونه برداری مجدد به دستور مقام قضایی استان هرمزگان صورت پذیرد.

مشاهده خبرها و اطلاعیه های بیشتر:

گروه جهادی شهید بیاضی زاده
گزارشات تصویری

گزارش تصویری اردوی «راهیان جهاد» گروه جهادی شهید بیاضی زاده

تاریخ اردو:۱۵ الی ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ محل برگزاری: استان خوزستان، شهرستان هویزه، دهستان سمیده مشروح خبر را از اینجا بخوانید! جهت اطلاع از برنامه

سوال یا درخواست دارید؟

واحد بسیج دانشگاه علوم پزشکی شیراز آماده پاسخگویی به سوالات شماست.