گوشه هایی از جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با مدیر کل بیمه سلامت در استان فارس

جلسه پرسمان پیشرفت با حضور مدیر کل بیمه سلامت در استان فارس، روز دوشنبه 98/2/30 به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سالن اخلاق دانشکده پزشکی برگزار شد.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

به گزارش کانون خبر حوزه بسیج دانشگاه علوم پزشکی شیراز، جلسه پرسمان پیشرفت با حضور مدیر کل بیمه سلامت استان فارس ،دکترلطفی، روز دوشنبه ۹۸/۲/۳۰ ،در سالن اخلاق دانشکده پزشکی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.

– در ابتدای این جلسه دکتر لطفی ، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز،ضمن ارزوی قبولی طاعات و عبادات در این ماه پربرکت برای حضار ، گزارشی از ماهیت و ساز و کار بیمه سلامت،افراد و قشرهای تحت حمایت این بیمه ارائه کرد و گفت:
بیمه سلامت از بین چهار سازمان بیمه گر در کشور ، بیشترین امار تحت حمایت را داراست.

– عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن اشاره به اینکه حدود ۸۱-۸۲ درصد حق بیمه توسط دولت پرداخت میشود،خواستار مشارکت بیشتر مردم در پرداخت حق بیمه برای خدمات رسانی بهتر شد.
و خاطرنشان کرد: ایرانیانی که حق بیمه پرداخت میکنند،علاوه بر استفاده از خدمات مراکز دولتی، از خدمات مراکز خصوصی نیز میتوانند استفاده کنند.

– لطفی در پاسخ به اولین سوال که پیرامون اقلام دارویی تحت پوشش بیمه سلامت بود،توضیح داد:
حدود ۴ هزار قلم دارو تحت پوشش بیمه سلامت برای همه افراد میباشد. به علاوه برخی داروها برای افراد دارای بیماری خاص نیز بیمه میشود.

– وی در ادامه و در توضیح چگونگی انتخاب داروهای تحت پوشش گفت:
برای داروی دارای نمونه داخلی و خارجی،اولویت بیمه با نمونه داخلی است،البته با تایید کیفیت و اثربخشی آن توسط شورای عالی بیمه و سازمان غذایی-دارویی.

– او ادامه داد: دارویی که ضمن اثربخشی دارای نمونه داخلی نمی باشد،قطعا تحت بیمه قرار میگیرد.

– لطفی با بیان اینکه منابع مالی بیمه محدود است گفت: نمیشود همه داروها را برای همه افراد بیمه کرد،به همین دلیل برخی داروها را برای افراد مبتلا به بیماری های خاص و برخی دیگر را برای افراد با سنین مشخص تحت حمایت قرار میدهیم.

– مدیر کل بیمه سلامت در استان فارس، در پاسخ به دومین سوال مبنی بر لزوم به همراه داشتن دفترچه بیمه برای استفاده از خدمات گفت:
پروژه نسخه نویسی الکترونیک در دستور کار قرار گرفته است. اجرای این پروژه در کل استان نیازمند یک سری زیرساخت ها می باشد که ما امیدواریم با حل مشکلات به زودی در استان فارس اجرا شود.

– لطفی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که درباره تبعات احتمالی سامانه تایید خدمت بود ، گفت:
بر اساس تحقیقات علمی ، نتیجه بعضی از ازمایشات و خدمات رسانی ها ( ام آر آی ، سی تی اسکن و … ) تا ۶ ماه ، معتبر است .پس هر فرد برای بعضی خدمات فقط هر ۶ ماه یکبار میتواند از بیمه استفاده کند.
وی افزایش بعضی خدمات را یکی از دلایل هدر رفتن منابع مالی دانست.

– او در پاسخ به سوال مطرح شده در رابطه با افزایش نیاز به خدمات پاراکلینیکی اعم از نوارعصب ، اکو ، آندوسکوپی ، جراحی و … ، گفت:
ما در تمام مراکز دولتی به مردم خدمات رسانی میکنیم ولی در مراکز مخصوصی به تعداد محدودی میتوانیم پوشش دهیم.

– وی همچنین با اشاره به دستورالعمل خسارت های متفرقه افزو :
اگر بیماری برای خدماتی مثل بستری به بخش خصوصی ای مراجعه کند که طرف قرارداد بیمه سلامت نباشد،ما مبلغ بیمه را به جای بیمارستان به خود شخص پرداخت میکنیم ولی برای خدمات سرپایی هیچ پرداختی صورت نمیگیرد.

– مدیر کل بیمه سلامت در استان فارس در ادامه در پاسخ به اینکه با کاهش سقف بودجه مراکز در سال ۹۷ ، پذیرش نیز کمتر شده و در برخی موارد برای مراجعین مشکل ایجاد کرده، گفت:
در مراکز درمانی ای که تعداد مراجعین انها زیاد است،سعی شده محدودیتی صورت نگیرد و پذیرش بیماران اورژانسی در اولویت باشد.

– عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم پذیرش ارباب رجوع در بعضی از مراکز درمانی به بهانه نداشتن قرارداد با بیمه سلامت ، عنوان کرد:
به دلیل کمبود منابع مالی برای بستن قراردار با مراکز درمانی باید گزینشی انتخاب کنیم.

– وی دو فاکتور موقعیت مکانی و دسترسی مردم را دو عامل مهم در انتخاب طرف قرار داد بیمه سلامت دانست و گفت:
باید بیشتر به سمت مکان هایی برویم که دسترسی مردم به مراکز درمانی کم میباشد.

– لطفی در رابطه با دلایل استفاده و مهم بودن مهر پزشک خانواده برای ارجاع به پزشک متخصص نیز گفت:
برای ارجاع به پزشک متخصص فرد باید ابتدا توسط پزشک خانواده خود معاینه کامل شود و در صورت نیاز به پزشک متخصص ارجاع داده شود.

– وی بیان کرد:
ضروری بودن مهر پزشک خانواده ، موجب میشود به جای هزینه کردن در دوبخش فقط در یک بخش هزینه شود، در نتیجه منابع مالی حفظ میشود.

– او در پاسخ به اخرین سوال مبنی بر مطالبه بند ۹ و ۷ سیاست کلی سلامت ابلاغ شده توسط رهبری،گفت:
طبق گزارشی که از مرکز امار بودجه ایران در سال ۹۳ به دست ما رسید حدود ۱۹/۱ درصد جمعیت کل ایران تحت حمایت هیچ بیمه ای نبودند و این در حالی بود که جمع تعداد دفترچه ها از کل جمعیت کشور بیشتر میشد. این نشان میداد بعضی از افراد بیش از یک دفترچه دارند.

– وی ضمن تاکید بر اینکه هدف از همگانی شدن بیمه این بود که هیچ فرد بدون بیمه ای در کشور نباشد گفت:
بیمه سلامت برای رفع این مشکل با هماهنگی و همکاری وزارت رفاه تصمیم بر قطع بیمه کسانی گرفت که یارانه آنها قطع میشود.

– مدیر کل بیمه سلامت در استان فارس در پایان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه ، خواستار ادامه برگزاری چنین جلساتی شد و گزارشی از پرداخت ها و تسویه حساب های سال گذشته بیمه سلامت را نیز ارائه کرد.

مشاهده خبرها و اطلاعیه های بیشتر:

گروه جهادی شهید بیاضی زاده
گزارشات تصویری

گزارش تصویری اردوی «راهیان جهاد» گروه جهادی شهید بیاضی زاده

تاریخ اردو:۱۵ الی ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ محل برگزاری: استان خوزستان، شهرستان هویزه، دهستان سمیده مشروح خبر را از اینجا بخوانید! جهت اطلاع از برنامه

سوال یا درخواست دارید؟

واحد بسیج دانشگاه علوم پزشکی شیراز آماده پاسخگویی به سوالات شماست.