نشست هم اندیشی جمعی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه با جناب دکتر “سید وحید حسینی” ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و جناب دکتر “مهرداد شریفی” معاون درمان دانشگاه

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

به گزارش روابط عمومی حوزه بسیج دانشجویی علوم پزشکی شیراز، روز پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰، نشست هم اندیشی جمعی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه با دکتر “سید وحید حسینی” ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و دکتر “مهرداد شریفی” معاون درمان دانشگاه، در دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد که مسائل مطرح شده در جلسه، به شرح زیر می باشد:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
گزارش جلسه بسیج با مسئولین دانشگاه در رابطه با مشکلات حوزه درمان

✔️ مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه:
مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند.
این جمله مقام معظم رهبری در سال ۹۷ خطاب به مسئولان بود.
شفافیت نه‌تنها در جهت کاهش احتمال تضییع بیت‌المال و افزایش سطح نظارت لازم است؛ بلکه به‌راحتی می‌تواند منجر به کاهش سوءتفاهم‌های بین مردم و مسئولان شود. یکی از مشکلاتی که ما امروز در سطح بیمارستان‌های دولتی می‌بینیم این است که بعضی از کارمندان عزیز ما، به علت نبود همین شفافیت تصور می‌کنند که مسئولان حقوقشان را به‌ناحق برای خود تصرف کرده‌اند؛ که نتیجه آن از بین رفتن نگاه دلسوزانه بعضی کارمندان برای سیستم نظام سلامت می‌شود که نتیجه‌ای جز آسیب به منافع مردم و سلامت مردم ندارد. انتظار اول ما از مسئولان این است که شفافیت را در امور مختلف مالی و عملکردی اجرا کنند؛ به‌عنوان‌مثال در رابطه با بنیاد نمازی ابهاماتی وجود دارد که از مسئولان انتظار می‌رود با شفاف‌سازی آن، این ابهامات را پاسخ دهند. همین‌طور در بخش فرهنگی ابهاماتی از جهت عدم تخصیص بودجه مصوب و قانونی وجود دارد که انتظار می‌رود مسئولان با شفاف‌سازی این موارد، تمام ابهامات موجود را رفع کنند.
مورد بعدی در رابطه با بخش خصوصی که متأسفانه نظارت بر آن در سطح بسیار پایینی قرار دارد؛ گزارش‌های متعددی از مردم عزیزمان می‌رسد که بعضی از پزشکانی که متأسفانه غالباً صاحب‌نام هستند، فراتر از تعرفه‌های مشخص‌شده، از مردم زیرمیزی می‌گیرند که این به‌خودی‌خود نوعی دزدی آشکار است؛ باوجوداینکه تعداد این پزشکان نسبت به پزشکان دلسوز و متعهد و دغدغه‌مند بسیار کم است اما نمود بسیار زیادی در جامعه دارد و متأسفانه منجر به آبروریزی برای آن پزشکان جهادی می‌شود. از بخش بازرسی معاونت درمان انتظار می‌رود به‌صورت کاملاً جدی وارد عمل شده و حق مردم را از این جمعیت اندک ۵ درصدی متخلف بگیرند تا هم مردم به حقوقشان برسند و هم شأن مقدس طبابت بیش از این پایمال نشود.
یکی از مهم‌ترین مشکلات امروز ما، فقدان نگاه تربیت محوری در دانشگاه است. امروز ما دچار این معضل شده‌ایم که بعضی از پزشکان و حتی دانشجویان رشته‌های مختلف علوم پزشکی، مادی محور و پول‌محور شده‌اند؛ باوجوداینکه بعضاً خودشان از زندگی متوسطی برخوردارند. این اشکال حاکی از همین موضوع است؛ وقتی‌که اولویت در تمام سیستم آموزشی ما نمره محوری و امتحان چهارگزینه‌ای برای ارتقا و متخصص شدن باشد، نمی‌توان انتظار داشت که در سطح جامعه این نمره معادل پول نداشته باشد؛ لذا این نگاه مادی محور نیز نتیجه نگاه و سیاست های غلط آموزشی مسئولان است که انتظار می‌رود در گام دوم انقلاب و در دولتی که به اسم انقلاب اسلامی بر سر کار آمده است و باوجود مسئولانی که الحق نگاه بسیار بهتری نسبت به تربیت و آموزش دارند، این معضل و این نگاه بالاخره تغییر کند و اخلاق محوری و پرورش و انسان‌سازی اولویت اول ما در آموزش و تمام دانشگاه باشد.
موضوع آخری که می‌خواهم مطرح کنم این است که متأسفانه بعضاً دیده می‌شود نگاه ما از خدمت به خودنمایی تغییر پیداکرده و به‌جای اینکه برای حل مشکلات مردم خودمان را به آب‌وآتش بزنیم و به دنبال قوانینی برای حل مشکلات مردم باشیم، به دنبال قوانینی برای سنگ‌اندازی جلوی رفع مشکلات مردم هستیم؛ در آخر هم با گزارش سازی دهان منتقدان خود را می‌بندیم. امید است این نگاه خدمت محوری در تمام ارکان نظام اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی شیراز باوجود مدیران حقیقتاً بسیجی دوباره احیا شود.

✔️ مسئول امور دستیاران بسیجی:
🟡 عدم وجود تخت روان‌پزشکی در بیمارستان‌های عمومی که طبق قانون باید ۱۰ درصد تخت‌ها به این امر اختصاص یابد
بر اساس قانون، بایستی ۱۰ درصد از ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌های عمومی به بخش‌های روان‌پزشکی اختصاص یابد؛ زیرا بخشی از بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند درواقع مشکلات روانی‌شان سبب ایجاد مشکلات جسمی‌شان شده است و نیاز به حمایت ویژه‌ای از جهت متخصص روان‌پزشکی دارند؛ متأسفانه تعداد تخت مربوطه تأمین نشده است و این بیماران باید به بیمارستان‌های اعصاب و روان منتقل شوند که آن‌ها نیز ظرفیت کافی و توانایی پذیرش ایشان را ندارند؛ درنتیجه این بیماران در بیمارستان‌های عمومی مانده و تخت‌های عمومی را بلاک می‌کنند که خود باعث شلوغی بیمارستان و کاهش کیفیت خدمات و بعضاً عدم امکان ارائه خدمات لازم و پذیرش بیماران جدید خواهد شد.
🟡کمبود تخت در بیمارستان‌های اعصاب و روان
همان‌گونه که گفته شد تعداد بیمارستان‌های اعصاب و روان ما نسبت به جمعیت استان کم است و توان پاسخگویی نیازهای فارس را ندارد؛ البته مسئولین مربوطه تابه‌حال در این زمینه زحمات زیادی کشیده‌اند؛ اما انتظار می‌رود که درمجموع این فعالیت‌ها تسریع بشود و قول ریاست محترم جمهور در سفر استانی خود به فارس مبنی برساخت بیمارستان اعصاب و روان صدرا پیگیری شده و هر چه زودتر عملیاتی بشود.

✔️مسئول هسته چشم دستیاران بسیجی:
🟡ابزارآلات اتاق عمل خیلی فرسوده و قدیمی است
متأسفانه امروزه دیگر بخش زیادی از ابزارآلات بیمارستان‌های دولتی ما فرسوده و قدیمی شده‌اند؛ واضح است که این امر سبب کاهش کیفیت خدمت‌رسانی به مردم در امور درمانی می‌شود. این فرسودگی بعضاً سبب می‌شود که مجبور شویم یک پروسیجر را دوباره تکرار کنیم که خود منجر به افزایش بار مالی بیمارستان و مردم و تکدر خاطر مردم عزیزمان خواهد شد؛ مطالبه ما از شما این است که با پایشی صحیح ابزارآلات فرسوده در سریع‌ترین زمان ممکن جایگزین بشوند تا شاهد تکرار مشکلات این‌چنینی نباشیم.
گفتنی است که در این زمینه می‌توان از ظرفیت خیرین نیز استفاده کرد.

✔️ مسئول هسته گوش و حلق و بینی دستیاران بسیجی:
🟡برنامه بلندمدت رئیس دانشگاه در حوزه‌های مختلف تدوین ‌شده است یا خیر؟ آیا این برنامه برای ارزیابی عملکرد شما به افکار عمومی دانشگاه ارائه خواهد شد؟
امروز نیازمند این هستیم که برنامه بلندمدت ریاست و همچنین سایر مسئولین محترم دانشگاه علوم پزشکی شیراز را در زمینه‌های درمانی و سایر زمینه‌ها بدانیم؛ این موضوع سبب می‌شود که مردم حقوق خود را بهتر بشناسند و بتوانند مطالبه گری صحیحی از مسئولین مربوطه برای اجرای وظایف و چشم‌اندازهایی که برای پیشرفت کشور و استان فارس و دانشگاهمان تعیین ‌شده است، انجام دهند.

✔️ مسئول جانشین خواهر بسیج دانشجویی دانشگاه:
در موضوع درمانگاه‌های زنان، درمانگاه بیمارستان زینبیه فضای فیزیکی کمی دارد و متأسفانه اکثر مراجعه‌کنندگان از این مورد ناراضی‌اند و انتظار می‌رود برای خدمت‌رسانی باکیفیت‌تر به بانوان فضای بیشتری به این درمانگاه‌ها اختصاص داده شود.
بالا بردن سطح آگاهی مردم نسبت به زایمان طبیعی و ارائه آموزش‌های مرتبط با آن یک امر ضروری است. متأسفانه مادران بارداری که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، هیچ آشنایی با مزایای این نوع زایمان ندارند. حتی مادرانی که به انتخاب خود زایمان طبیعی را انتخاب کرده‌اند نیز در ماه‌های آخر بارداری همچنان از روند این زایمان اطلاعی ندارند. پیشنهاد می‌شود یک سری کلاس‌های آموزشی جهت آشنایی بانوان با این نوع زایمان از ماه‌های اول بارداری طراحی و اجرا شود تا مادران با آگاهی از مزایای زایمان طبیعی این روش را انتخاب کنند؛ اگر این آگاهی به‌درستی داده شود، ما شاهد افزایش استقبال از زایمان طبیعی و کاهش عمل‌های سزارین و درنتیجه عوارض ناشی از این نوع عمل خواهیم بود.
اگر بخواهیم از مشکلات صنفی ارائه‌کنندگان خدمت صحبت کنیم، می‌توان به شیفت‌های سنگین نیروهای طرحی اشاره کرد. با توجه به اینکه جهت ارائه خدمت نیروهای طرحی زمان‌بندی‌هایی مشخص تعیین‌شده، اما ما شاهد عدم رعایت این قوانین هستیم. به‌طور مثال نیروهای طرحی پرستاری در حال حاضر بین ۸ تا ۱۰ شیفت در هفته خدمت می‌کنند، با توجه به این حجم از فشار کاری که به نیروهای کار جوان وارد می‌شود، آیا این نیروها دچار فرسودگی شغلی نمی‌شوند؟! اگر خانم‌های ما قصد داشته باشند در کنار شاغل بودن، نقش مادری و همسری خود را نیز تکمیل کنند، آیا با این حجم از کار امکانش هست؟! آیا این حجم از شیفت‌های کاری موجب نمی‌شود که دیگر نقش‌های یک خانم به حاشیه رود؟! با توجه به اهمیت سیاست‌های افزایش جمعیت، آیا چنین طرح‌هایی سیاست ضد جمعیتی تلقی نمی‌شود؟!

✔️ مسئول هسته علمی دانشکده دندانپزشکی:
🟡 صحبت با مجمع خیرین سلامت جهت کاهش هزینه های دندانپزشکی برای اقشار کم درآمد
🟡 استفاده از ظرفیت دانشجویان سال آخر جهت درمان در درمانگاه های دولتی دندانپزشکی با نظارت اساتید (پرداخت اضافه کار به اساتید)

با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور خدمات مختلف دندانپزشکی برای مردم عزیز و معضلات مالی که امروز مردم ما دچار آن شده‌اند؛ امروزه شاهد این هستیم که بسیاری از مردم به دلیل کمبود بودجه مالی به‌جای دریافت خدماتی که منجر به افزایش عمر دندان می‌شود مجبور هستند به کشیدن دندان رضایت بدهند که خود این موضوع در آینده هم برای خود فرد و هم برای نظام سلامت معضل بزرگی خواهد شد. ان شالله که بتوان در این زمینه از کمک‌های مجمع خیرین سلامت استفاده کرد و تا حدودی آلام مردم را کاهش داد.
می‌توان با نظارت اساتید از ظرفیت دانشجویان سال آخر جهت درمان در درمانگاه‌های دولتی دندانپزشکی استفاده کرد که هم مردم با پرداخت هزینه‌ای کمتر بتوانند خدمات دندانپزشکی دریافت کنند، هم تجربه دانشجویان بیشتر شود.

✔️ فرمانده پایگاه پیراپزشکی:
با پایش های میدانی از درمانگاه های مختلف به حجم زیادی از مشکلات برخوردیم که بعضی از آن ها را به عنوان نمونه خدمتتان عرض می کنیم:

❗مشکلات بیمارستان رجایی
🟡تعداد زیاد عکس رادیولوژی گرفته شده از مریض
به عنوان مثال در این بیمارستان مشاهده شده است که از یک مریض بیش از حد نیاز عکس رادیولوژی گرفته می شود که بسیاری از آن ها ایندیکیشن ندارند؛ لازم است با نظارت متخصصین دانشگاه علوم پزشکی جلوی این زیاده روی ها گرفته شود تا هم هزینه اضافی به بیمارستان تحمیل نشود و هم بیمار بیش از حد ضرور در معرض اشعه x قرار نگیرد.

🟡عدم حضور پزشک متخصص کافی در بخش ها
یکی دیگر از معضلات نظام سلامت در استان فارس که البته در سراسر کشور شاهد آن هستیم، عدم حضور تعداد پزشک کافی در بسیاری از بخش‌ها است. لازم است با برنامه‌ریزی دقیق، علاقه‌مندی پزشکان به حضور در بیمارستان‌های دولتی را افزایش داد تا شاهد کاهش کیفیت خدمت‌رسانی در این بیمارستان‌ها نباشیم. البته خبرداریم که مسئولین محترم در دوره جدید با دغدغه مندی درست زحمات زیادی برای انجام این موضوع کشیده‌اند که ان شالله هر چه زودتر ثمرات این زحمات را برداشت کنیم.

❗مشکل درمانگاه‌ها
🟡نوبت‌دهی در سیستم دولتی مشکل دارد
متأسفانه در بخش‌های دولتی -مخصوصاً درمانگاه‌های دولتی- ضعف سیستم نوبت‌دهی را شاهد هستیم؛ سیستم آنلاین نوبت‌دهی در غالب موارد پر هست و برنامه بسیاری از اساتید در این سیستم وارد نشده است و شاهد شکایت‌های مردمی زیادی از این سامانه هستیم، همان‌گونه که مستحضرید اصلاح این سامانه‌های برخط نوبت‌دهی می‌تواند تا حجم زیادی مراجعات مردم به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها را کاهش دهد. بایستی نوبت‌دهی با ساعت‌های دقیق صورت بگیرد و پزشکان نیز بر اساس آن برنامه عمل کنند، این‌که به بسیاری از بیمارها گفته شود که ساعت ۹ به بیمارستان بیایند اما پزشک تازه ساعت ۱۱ در بیمارستان حاضر شود، به‌نوعی توهین به مردم شریفمان محسوب می‌شود.

❗مشکلات بیمارستان دنا
🟡عدم توانایی بیمار در پرداخت هزینه‌ها
یکی از معضلاتی که متأسفانه بسیاری از مردم در بیمارستان‌های خصوصی با آن مواجه می‌شوند این است که بیش از تعرفه‌های مصوب از بیمار هزینه دریافت می‌شود؛ از مسئولین دانشگاه علوم پزشکی انتظار داریم با نظارت‌های بیشتر و دقیق‌تر خود جلوی این‌گونه دزدی‌ها از جیب مردم را بگیرند تا بیش از این حقوق مردم عزیز ضایع نشود. به‌طورکلی پایش و سطح‌بندی بیمارستان‌ها به‌طور دقیق و شفافی صورت نمی‌گیرد و بعضی به طرق مختلف درجه بیمارستان را بالاتر از حدی که هست اعلام می‌کنند و همان تعرفه هتلینگ نیز بیش از مقدار واقعی محاسبه می شود.
در بسیاری از بخش های مختلف بیمارستان های مختلف، امکانات کافی در بیمارستان ها وجود ندارد؛ اگر ساز و کاری برای گرفتن بازخورد از پزشکان بخش های مختلف درباره تجهیزات مورد نیاز خود و میزان تامین آن ها ایجاد شود، حداقل باعث می شود نقشه راه خوبی برای مسئولین تصمیم گیر ساخته شود.

✔️ مسئول اردوهای جهادی پایگاه پیراپزشکی:
❗مشکلات بیمارستان سروستان
🟡نداشتن دستگاه سی‌تی‌اسکن
🟡کمبود پزشک عمومی
🟡نداشتن متخصص طب اورژانس، چشم و رادیولوژی
🟡کمبود آمبولانس

❗ باقی مشکلات
🟡بی‌کیفیت بودن دستگاه‌های سونوگرافی بیمارستان نمازی
🟡کمبود ماده کنتراست در بخش رادیولوژی

متأسفانه آمایش تجهیزات و پزشک در سطح استان به‌صورت مناسبی صورت نگرفته است، مثلاً در بعضی نقاط تعداد بسیار زیادی پزشک عمومی وجود دارد که این تراکم زیاد بهره‌وری این پزشکان را کم کرده است، درحالی‌که در برخی نقاط تعداد بسیار کمی پزشک عمومی وجود دارد و خدمات به میزان کافی به مردم ارائه نمی‌شود. اوضاع پزشک متخصص نیز همین‌طور است، در بعضی نقاط شاهد کمبود شدید و در بعضی نقاط شاهد تراکم شدید پزشک متخصص هستیم. و یا مثلاً در توزیع تجهیزات، در دوره‌های قبلی شاهد بودیم که درنتیجه سیاسی‌کاری‌های یک عده، به بعضی بیمارستان‌ها تجهیزاتی داده‌شده که نیازی به آن ها نبوده و امروز چون بهره‌وری مناسب ندارند برای نظام سلامت استان سربار شده‌اند؛ درحالی‌که مناطقی که نیاز به آن دستگاه دارند امروز محروم مانده‌اند. از مسئولین قبلی که انتظاری نبود، اما از شما انتظار می‌رود که سند آمایش دقیقی تهیه و ترسیم کنید و سهم هر نقطه از استان ازلحاظ پزشک و تجهیزات را مشخص کنید و همه را ملزم کنید که از آن سند آمایش تبعیت کنند تا انشالله به‌تدریج با همراه کردن افکار عمومی مشکلات فعلی برطرف شود.
البته که بعضی مشکلات واقعاً نیاز به تصمیمات ضرب‌الاجلی دارد، مایه شرمندگی علوم پزشکی فارس به‌عنوان قطب پزشکی است که برخی بیمارستان‌های شهرستان‌های آن – و بعضاً حتی بیمارستان‌های دولتی خود شهر شیراز – حتی آمبولانس دولتی نیز ندارند و مردم مجبور می‌شوند برای انتقال بین بیمارستان‌ها هزینه زیادی بپردازند.
از دیگر مشکلات می‌توان به بی‌کیفیت بودن دستگاه‌های سونوگرافی و کمبود ماده کنتراست در بخش رادیولوژی اشاره کرد.

✔️ فرمانده قرارگاه پژوهشی مطالبه گری امور بالینی:
🟡 مشکلات مالی و پرداختی‌های کادر درمان
🟡 اولویت قرار دادن اقتصاد درمان
🟡 بیان کمبود متخصص طب اورژانس در شهرستان‌ها
🟡 پراکنش غلط مطب‌ها در سطح شهر با تراکم سرسام‌آور در خیابان زند
🟡 فرسودگی وسایل اتاق عمل خلیلی
🟡 کمبود و کهنگی تجهیزات در بخش‌های قلب
🟡 ازدحام و بی‌نظمی بسیار زیاد در اورژانس نمازی

همان‌گونه که مستحضرید درنتیجه سیاست‌های اشتباه دولت‌های قبلی و انباشت مشکلات، امروزه معوقات پزشکان بیش‌ازحد شده است و خسارت زیادی به پزشکان و متخصصین بیمارستان‌های دولتی واردشده که علاقه و انگیزه آن‌ها را به ماندن در بخش دولتی کم کرده است؛ نیاز است که با مدیریت درست عواقب اشتباهات خسارت‌بار قبلی به حداقل رسیده و این معوقات در سریع‌ترین زمان ممکن پرداخت شود. البته لازم است که از شما به خاطر فعالیت‌های خوبتان تا به اینجا در پرداخت معوقات تشکر به عمل بیاید.
انتظار می‌رود از کارشناسان اقتصاد سلامت و اقتصاد درمان در تصمیم‌گیری‌هایتان در سطوح مختلف استفاده بکنید.
متأسفانه شاهد پراکنش غلط مطب‌ها در سطح شهر شیراز هستیم؛ تراکم سرسام‌آور مطب‌های پزشکی در خیابان زند مشکلات متعددی برای نظام سلامت استان فارس به وجود آورده است. باید با آمایش درست پزشکان و تجهیزات پزشکی در سطح شیراز و سطح استان فارس جلوی صدور بی‌رویه مجوز مطب در خیابان زند را گرفت.

مشکلات مهمی که متاسفانه در جلسه گفته نشد:
❗ برخی مشکلات در جنوب شهر :
بعضی درمانگاه ها:
🟡 کمبود پرسنل
🟡 عدم وجود فضای کافی برای رسیدگی به بیمار
🟡 کمبود تجهیزات ضروری مانند سرم ، برخی داروها
🟡 عدم رعایت بهداشت در بخش تزریقات
❗❗❗مشکل خاص
🟡 نبود اورژانس در بلوار ابوذر غفاری
❗مشکل رادیولوژی در بیمارستان حضرت علی اصغر:
🟡 خرابی مکرر دستگاه

مشاهده خبرها و اطلاعیه های بیشتر:

گروه جهادی شهید بیاضی زاده
گزارشات تصویری

گزارش تصویری اردوی «راهیان جهاد» گروه جهادی شهید بیاضی زاده

تاریخ اردو:۱۵ الی ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ محل برگزاری: استان خوزستان، شهرستان هویزه، دهستان سمیده مشروح خبر را از اینجا بخوانید! جهت اطلاع از برنامه

سوال یا درخواست دارید؟

واحد بسیج دانشگاه علوم پزشکی شیراز آماده پاسخگویی به سوالات شماست.