این نوشته را به اشتراک بگذارید:

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

بسم الله الرحمن الرحیم

امر به معروف و نهی از منکر حوزه های گوناگونی دارد که
از مهمترینش حوزه مسؤولان است؛ یعنی شما باید ما را به معروف امر، و از منکر نهی کنید.
مردم باید از مسؤولان، کار خوب را بخواهند؛ نهی از منکر هم فقط نهی از گناهان شخصی نیست. تا میگوییم نهی از منکر، فورا در ذهن مجسم میشود که اگر یک نفر در خیابان رفتار و لباسش خوب نبود،
یکی باید بیاید و او را نهی از منکر کند.
فقط این نیست؛ این جزء دهم است.
مقام معظم رهبری، خطبه های نماز جمعه‌ی تهران
۲۵/۰۹/۱۳۷۹

با عرض تاسف بابت فوت ناراحت کننده جوانی از این مرز و بوم و تسلیت به خانواده آن مرحوم و دعای صبر بر این مصیبت برای داغ‌دیدگان، به بهانه این حادثه لازم است نکاتی چند را به اختصار به سمع و نظر مسئولان برسانیم.

۱-همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها اشاره کرده اند، دایره اصلی امر به معروف و نهی از منکر مربوط به حاکمیت و مسئولان است و مسائلی مانند حجاب جزء دهم مسائل اولویت دار می‌باشند اما امر به معروف و نهی از منکر توسط ستاد مربوطه به همین یک مورد خلاصه شده است که شیوه اجرای اشتباه آن نیز زمینه دین‌گریزی، از بین رفتن انسجام و وحدت ملی و ایجاد تفرقه در بین عموم ملت و حتی چند دستگی قشر مذهبی و طرفدار نظام را ایجاد کرده است.
این موضوعات لزوم بازنگری در اولویت‌بندی‌های نظام مسائل و همچنین شیوه اجرای این قانون را دوچندان می‌کند.

۲-حجاب و به‌طور کلی مسائل فرهنگی را نمی‌توان به‌صورت اتمی و منفک از مسائل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تحلیل کرد.
بی حجابی معلول عوامل مختلفی است که با هر علت باید به‌طور جداگانه مواجه شد و صرف برخورد قهری و وانهادن و در نظر نگرفتن سایر عوامل مانند بازار و تبلیغات، رسانه و سینما و الگوهای اجتماعی راه به جایی نمی‌برد.
هنگامی که تمام تبلیغات نظام بازار در تسخیر پوشش بی حجابی است و الگوی اجتماعی جوانان، سلبریتی های برهنه و نیمه برهنه اینستاگرامی هستند و فضای سینما و شبکه نمایش خانگی به جولانگاه نمایش بی‌حجابی و کم‌حجابی تبدیل شده است و همگی مروج فرهنگ مصرف گرایی، نمایش و بدن‌مندی هستند نمی‌توان انتظار داشت افرادی که تماما متاثر از نظام اقتصادی و فرهنگی موجود بوده‌اند، خلاف این جریان و مطابق میل شما عمل کنند.
اگر قرار است فعالیت اساسی و موثری صورت بگیرد می‌بایست با سرچشمه و علت های اصلی برخورد کرد نه با معلول ها.

۳-مسئله حجاب و گشت ارشاد تبدیل به یک مسئله سیاسی برای مقابله با حاکمیت و نظام سیاسی شده است؛ اما عموم مخالفت های مردمی بیش و پیش از آنکه اظهار مخالفت با اصل حجاب باشد، جهت نشان دادن اعتراض به بی‌عدالتی و تبعیض موجود در نظام سیاسی، اقتصادی و آموزشی است. مسئله اصلی مردم این است که حکومت عزم یا توان برخورد با متخلفان و مسئولین ناکارآمد سیاسی و اقتصادی را ندارد اما با تمام توان مسئله غیر اولویت دار مانند گشت ارشاد را به اجرا می‌گذارد که در همین مورد هم علاوه بر تبعیض در برخورد، شاهد برخوردهای مغایر با شان و کرامت انسانی افراد هستیم که اگر جایی کرامت انسان خدشه دار شود، قطعا فعل حرامی بزرگتر از بی حجابی مرتکب شده ایم و باید مسئولین امر به این دو موضوع توجه ویژه داشته باشند که نه گروهی از هنرمندان، سلبریتی ها و رسانه دارها از امر به معروف معاف شوند و نه برخوردی مغایر شان انسانی افراد رخ دهد.

۴-این برخوردهای اشتباه و پر سر و صدا در دولت جناب آقای رئیسی افزایش یافته که در ناخودآگاه جمعی این ذهنیت را ایجاد کرده است که این دولت، دولتِ گشت ارشاد است؛ اما نه مطابق وعده ها گشت ارشاد مسئولین که گشت ارشاد مردم عادی.
به جناب آقای رئیسی توصیه میکنیم که اگر با چنین برخوردهای مخالف هستند و اولویت را در مسائل اقتصادی و سیاست خارجه‌ می‌دانند، نسبت به این مسائل اعلام موضع کنند و تمام توان خود را به کار ببرند که از چنین برخوردهایی جلوگیری شود.
همین موضوع به تنهایی توان ایجاد نارضایتی عمومی و ناامیدی از مجموعه نظام را دارد و قطعا دولت آقای رئیسی را نیز در نیل به اهدافش زمین گیر خواهد کرد.

۵-با حضور آقایان جبلی و جلیلی شمع امیدی در دل دغدغه مندان و دلسوزان انقلاب روشن شد که روند و رویه صدا و سیما تغییر خواهد کرد اما پس از چندین ماه نه اثری از آن گرد و خاک اولیه دیده می‌شود و نه صدایی از این اسب شنیده.
عدم صداقت و سرعت عمل صدا و سیما در نمایش به موقع و صریح وقایع و حوادث مرتبط با دغدغه های مردم، مرجعیت را از رسانه ملی گرفته است و دیگر حتی باوری هم به اخبار منتشر شده توسط رسانه ملی ندارند. به‌طور مثال در واقعه اخیر حتی پس از انتشار فیلم نیز عده زیادی از مردم، در صحت این فیلم خدشه کردند و این موضوع زنگ خطر جدی برای صدا و سیما است که حتی پس از انتشار اسناد و مدارک هم حرفش را باور نکنند.
دیر پاسخ دادن به دغدغه های ذهنی مخاطب نیز باعث شده است که صدا و سیما بجای در دست داشتن نبض اخبار، تمام سعی خود را صرفا بر خنثی سازی و اثبات کذب رسانه های بیگانه قرار دهد که خود نشان از وخامت اوضاع است.

در پایان لازم است ضمن اعلام صریح موضع خود مبنی بر تبعیت از احکام اسلام شریف و حمایت از قانون بودن احکام اسلامی در جامعه که حجاب یکی از آن‌هاست و همچنین مخالفت با سوء استفاده کنندگانی که این قضیه را دست‌مایه ای برای تضعیف نظام و حکومت اسلامی کرده اند و قصد برهم زدن آرامش و نظم جامعه دارند، مجدد به رعایت نظام اولویت‌ها در امر به معروف و نهی از منکر و همچنین اجرای قوانین مطابق با کرامت و شان انسانی تاکید کنیم و به مسئولان توصیه نماییم به دغدغه های دلسوزان توجه کنند و پیش از آنکه فرصت ها از بین رود، رویه‌های موجود را با مشورت کارشناسان و متخصصین اصلاح کنند.

وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى

مشاهده خبرها و اطلاعیه های بیشتر:

گروه جهادی شهید بیاضی زاده
گزارشات تصویری

گزارش تصویری اردوی «راهیان جهاد» گروه جهادی شهید بیاضی زاده

تاریخ اردو:۱۵ الی ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ محل برگزاری: استان خوزستان، شهرستان هویزه، دهستان سمیده مشروح خبر را از اینجا بخوانید! جهت اطلاع از برنامه

سوال یا درخواست دارید؟

واحد بسیج دانشگاه علوم پزشکی شیراز آماده پاسخگویی به سوالات شماست.